martedì 16 dicembre 2014

NEUSNOUT NA VAVŘÍNECH / 8 a 5,5 let /

 

Nějaké vavřínky jsme za minulý rok dostali. České vysvědčení s jedničkou z českého jazyka dostal F /8/ po závěrečné zkoušce na konci školního roku. Pochvaly od rodiny, přátel, kamarádů a známých na našich prázdninách v České Republice. Kluci mluvili a mluvili, někdy do toho i mezi sebou italsky, ale mluvili hodně a pořád a všude. Skoro jakoby to byli malí italové. Jen s tím rozdílem, že mluvili česky. Děda se taky někdy divil jak je možné, že pořád žvaní.
   Moc pěkné bylo, a to jsem se musela smát, když jsme byli na festivale pouličního divadla v Táboře a při představení klaun Bilbo používal italská slovíčka, aby bylo představení zábavnější.  F. mu řekl česky, "Já jsem tomu rozuměl, já jsem totiž italskej", a klaun se na něj tak zvláštně podíval a říká: "NOOOOO to je na tobě vidět!" a jistě si myslel svoje. No bylo to pěkný. A vůbec se nám celý festival moc líbil a příští rok chceme jít zase znovu.
  Ted ale už dávno nejsou prázdniny a zase musíme pracovat. Děti ve škole studují italštinu, která je všude kolem a jak plyne čas i já mluvím s hodně lidmi jen italsky a naše čeština už je zase utiskovaná a na ustupu.
 Hodně důležitá je pro nás česká škola, i když vsávat ještě v sobotu a celé sobotní dopoledne se uči,t zas tak zábavné není. Hlavně pro F, který chodí už do druhé třídy. A jenom česká škola sama o sobě nestačí, stejně jako nestačím já sama. Škola pomáhá mě a já zase jí.
   G. /5,5/je zatím ve školce a tam ho to baví. Se mnou ale poslední dobou opět moc mluvit česky nechce. Hlavně když mi vypráví něco co už předtím probíral s bráchou, nebo se svými kamarády italsky. Snažim se ho někdy trochu nutit at' mi to poví česky, ale tahle metoda mi na něj moc nefunguje. Opakuji tedy co mi řekl znovu v češtině, ale  za chvilku je otrávený a přestane mi vyprávět uplně, což není zrovna moc dobré. Cítí můj nátlak a blokne se.
 Co mi stále zbývá a co mají oba rádi je večerní čtení a poslouchání pohádky potmě z CD těsně před usnutím. Babička nám poslala k vánocům řasopisy ABC a Sluníčko a ty je velmi zajímají. Vytáhli jsme znova  všechny časopisy z minulých let a v posledních dnech je stále pročítáme dokola. G. moc bavi dětský komiks Líza a Pupík ze Sluníčka. Už zná všechny co máme nazpamět a stejně je po mě chce číst stále dokola. A to bych řekla, že je to správné učení jazyka - Dělat společně něco, co nás baví. 
   Stále se snažím hledat něco nového, co děti zaujme a co je bude bavit a při tom se jim prohloubí slovní zásoba. F/8/se poslední dobou ptá i na méně obvyklá slovíčka. Tak bezprostředně jak je slyší, třeba v pohádce, a chce vědět co znamenají. To je výborné. Babička nám v létě koupila, kromě všech dalších knih a cd, i CD "Hurvínek o Popelce". Myslela jsem si, že to bude náročnější poslech, ale "vida jeho" Hurvínek kluky hodně zaujal. Po uvaze jsem jim objednala přes stránky hurvinek. cz cely komplet 7-mi CD historické výlety Hurvínka do minulosti. Trošku tím poslechem začneme i s dějepisem. Jen aby mi balíček došel vpořádku. Už by měl podle online sledování zásilky ležet u nás na poště - doufejme!

M.


Nessun commento:

Posta un commento